Refurbishing - Minicaravan

  • Mini-Caravan

    We schrijven Woensdag 14-01-2015. Vandaag begonnen met het onderhoud en verbeteren van de minicaravan. Planning is opnieuw kitten, onderkant coaten, verlichting aanpassen en de stroomvoorziening, diverse zaken vervangen en diverse aanpassingen. Wat het allemaal is of gaat worden staat op deze pagina omschreven. De foto links-boven laat zien hoe de caravan was. Klik je op een afbeelding dan krijg je de vergrote versie te zien.

    Als eerste alle hoekstrippen verwijderd, het witte plastic afdekkoort, wat in de aluminium strippen zat verwerkt, vervangen door nieuw zwart en de dikke klodders betuum voor de afdichting verwijderd van zowel de caravan als de aluminium strippen. Alle aluminium strippen met benzine schoongemaakt en daarna gepolijst met PEEK Cleans Polisher. Dit was een tip van Salders Motoren- Luttelgeest. Ze glimmen weer als nieuw.


    Vervolgens alle oude schroeven verwijderd en deze vervangen door RVS. Handvaten verwijderd en schoongemaakt. Luchtrooster wat hier en daar abrokkelden door de droogte vervangen.


    We schrijven alweer Donderdag 15-01-2015. Het luchtrooster en de handvaten heb ik eerst in de coating gezet en vervolgens gespoten.


    En je ziet meteen al een verbetering. Tussen de roosters (binnen- en buiten rooster) heb ik een stukje muggengaas geplaatst. Dit was niet aanwezig en dit voorkomt muggen in je slaapplaats. Wel zo fijn. Gewoon een stukje horrengaas daarvoor gebruikt. Verder wordt er aan de verlichting gewerkt. Het is de bedoeling dat alles LED verlichting gaat worden. Er komt breedte verlichting op zowel voor- als achter en aan de zijkanten LED verlichting


    De stroomvoorziening wil ik graag op een 2e zogeheten accessoires accu hebben. De hele caravan voorzien van LED-verlichting en de mogelijkheid om wal-stroom in te pluggen. Hoe dit precies werkt ben ik nog niet uit. Wel dat ik via een zogeheten DIODE-brug ga werken. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de 2e accu wordt opgeladen door het trekkend voertuig en dat wij compleet selfsupporting zijn. Verder zijn aan de gas-veren aluminium U-profielen aangebracht die helpen de deur omhoog te houden. Erg handig en stevig. Met dank aan de voorgaande eigenaar.


    Het reservewiel wat onder de caravan hangt heb ik beveiligd met een ketting en een sleutelring. Dan trilt deze niet los tijdens het rijden en kan er ook niet afvallen. Vervolgens een oude accu-boormachine omgebouwd, accu verwijderd, een draad gesoldeerd zodat deze op 12volt werkt en daar een dopsleutel op gemonteerd om de pootjes uit te draaien. Dit hoeft niet meer met de hand te worden gedaan. Dopsleutel en naaf aan elkaar gelast.

    Het ontluchtingsrooster los gemaakt, schoongeaakt en gespoten. Vervolgens een stuk horrengaas er tussen gemaakt. Dit was nog een mogelijkheid voor deze lieve beestjes om binnen te komen en dat is nu ook gestopt. Een eenvoudige handeling waar je veel plezier aan beleefd.

    Vrijdag 16-01-2015 begonnen met het trekken van de elektrische bedrading. Als eerste op de achterklep waar aan de bovenzijde links- en rechts een rood top-lichtje komt voorzien van een LED-lampje. Een derde remlicht wordt nog gemonteerd en een verlicht bordje. Voorzijde komen breedte lampjes met ook weer voorzien van een LED-lampje.


    Bijna alle verlichting op de achterklep is klaar. Nieuwe bedrading getrokken, verbindingen gesoldeerd en voorzien van krimpkous tegen vocht. Alle oude contacten schoongemaakt van erosie en voorzien van kopervet. (gaan deze tenminste niet meer vastzitten). Vervolgens een 3e remlicht besteld en nieuwe afsluitrubbers voor zowel de deur als de caravan.


    Vandaag Woensdag 21 januari 2015 Het 3e remlicht (LED) is ook binnen. Omdat ik het niet mooi vond de opbouwunit te gebruiken omdat deze te ver uitsteekt, heb ik deze uit elkaar gehaald en een passend gat gefreesd in de achterklep van de caravan. Dit is bijna klaar. Hier en daar nog vijlen om het strak passend te krijgen. Bedrading ligt er al.


    Vandaag Vrijdag 30 januari 2015 alle verlichting op de achterklep werkend. 3e remlicht en de twee top-lichten die er extra zijn opgebouwd, de bedrading van de kentekenplaat verlichting zodat beide lampjes het doen. Alles afgekit zodat er geen water naar binnen kan komen. Alle contactpunten en lampjes voorzien van kopervet tegen oxidatie. Nu alleen nog het LED-logo en de veren voor de kentekenplaat en de achterkant is volledig klaar.

    KLEUR: daar zijn we nu ook uit. Diep Metalic Oranje zal de basis worden van deze caravan zoals het er nu uitziet. Samen met ZWART. Hoe deze kleur heet wist ik niet, maar een voorbeeld heb ik hier afgebeeld staan en daar werd op gereageerd via facebook. Het is als het goed is Candy Apple red (zit zilver onder) met dank aan Marten Haagsma. Nu nog op zoek naar een betaalbare spuiter die deze kleur kan aanbrengen om de kosten te beheersen. Ik hoef helemaal niet voor een dubbeltje op de 1e rang, maar het kan anders gewoon niet uit. Dus als je iemand weet hoor ik het heel erg graag.


    Ook is er een begin gemaakt met de LED lichtreclame schermpjes. Deze schermpjes komen aan de zijkant en achterkant van de caravan. Afmetingen zijn 10cm x 15cm. Het speciale geprinte materiaal wat voor dit doeleinden wordt gebruikt (doorschijnend folie), is geleverd door: Snijder reclame - URK die hierin o.a. is gespecialiseerd.


    Zaterdag 31 januari 2015 De achterklep is compleet klaar m.b.t. de bedrading. Alle bedrading is gesoldeerd en voorzien van krimpkous tegen vocht- en kortsluiting. We kunnen nu door met de zij verlichting (oranje LED) en de twee witte lampjes aan de voorzijde. En dan natuurlijk nog aan iedere kant een verlicht LED-schermpje. Ik denk komende week volledig klaar te zijn met de verlichting en bedrading aan de buitenzijde.


    Dinsdag 3 februari 2015 Vandaag begonnen met de breedte verlichting voorzijde. Bedrading wordt aan de binnenkant volledig weggewerkt dus het vergt nog wel even wat tijd en gehobby. Toch begint het vormen aan te nemen en ik ben er erg blij mee. Alles is afgekit en de contacten in het lampje voorzien van kopervet.


    Tevens is vandaag de LED zij verlichting binnengekomen. Prachtige maat en ook dat ziet er strak uit. Alles uitgemeten en de gaten geboord. Voorzien van waterbestedige kit en RVS schroeven. Nu nog de bedrading afmonteren, solderen en voorzien van krimpkous onder de caravan. Een pittige klus maar zeker de moeite waard. De voorbereidingen beginnen gestalte te krijgen.


    Het eindresultaat mag er zijn. De contour verlichting (allemaal LED) werkt. Alle bedrading zoals omschreven voorzien van soldeerpunten en krimpkous. De bekabeling is vastgezet aan de vloer met zogeheten chassisklemmen. Daarna is de volledige onderkant in een dikke laag tecktyl gezet.


    Woensdag 4 februari 2015 Vandaag zijn ook de 12 volt aansluitingen inclusief USB binnengekomen. Deze worden aan beide zijde in de caravan gemonteerd zodat we onze telefoon kunnen opladen of bijvoorbeeld een laptop.


    Donderdag 5 februari 2015 Aan de binnenkant is aan beide zijde een plank aangebracht met een kleine koof. Deze koof zat er vanaf het begin, echter is erg dun hardboord. Dit heb ik vervangen door 9mm triplex. Op deze manier krijg je een stevige constructie. In deze koof zijn de 12 volt stopcontacten inclusief USB-aansluiting aangebracht en de 12 volt LED-spotlights. Dit waren bestaande spotjes en die zijn omgebouwd naar LED met dank aan Trouwborst Integraal Campers - Marknesse


    Ook hier is alles gesoldeerd, voorzien van krimpkous en de kabels weggewerkt in een kabelgoot die zowel geplakt als geschroefd achter de koof is weggewerkt.


    Ook het 2e LED-logo frame hangt en is aangesloten. Door gebruik te maken van diodes, ( met dank aan Teun van T. T. Electronics - Harderwijk ) kan dit frame zowel automatisch aan gaan als de caravan verlichting brand zoals achterlight e.d. maar ook wanneer de caravan is afgekoppeld apart aan worden gezet zonder dat de achterlichten e.d. mee gaan branden.


    Vrijdag 6 februari 2015 Vandaag tot een afronding gekomen m.b.t. de extra verlichting en 12 volt stopcontacten. Alles werkt naar behoren. LED spotjes zijn aangesloten, een extra stroompuntje voor een centraal lampje is voorbereid. Alle bedrading is weggewerkt. Tevens zijn de LED logo frames aan de buitenzijde (3x) gekoppeld aan het stroomcircuit en ook dit werkt perfect.


    De onderkant van de caravan is helemaal nagelopen. Naden zijn schoongemaakt en opnieuw voorzien van goede kit. Alle bedrading is vastgezet met chassisklemmen en vervolgens is alles in een dikke laag tectyl gezet. Vooral de wielkasten die veel te verduren krijgen.


    Omdat ik de wielen er af moest halen zijn deze ook meteen nagekeken. De wielmoeren schoongemaakt en voorzien van kopervet. Na het vastzetten met de luchtsleutel de moeren vastgezet met een momentsleutel. De onderkant is nu volledig klaar en nagezien. Kan er dus wel weer een poosje tegenaan.


    Zaterdag 7 februari 2015 Vandaag geleiders gemaakt voor de schuiflade onder het bed. Deze stond op te weinig wieltjes en reed over het grondzeil. 3 aluminium strippen gemonteerd waarover de wieltjes kunnen rijden. Extra wieltjes onder de bak/lade gemonteerd voor een betere verdeling.


    Vervolgens een borging gemaakt om de lade op haar plaats te houden tijdens het rijden. (voorkomt dat deze door de achterdeur naar buiten vliegt. Tevens voorbereiding getroffen m.b.t. de bedrading en verlichting onder het bed. Wanneer je zometeen het bed oplicht, heb je tenminste zicht wat er allemaal ligt.


    Maandag 9 februari 2015 Vandaag niet zoveel gedaan. De bedrading welke is aangebracht allemaal voorzien van een label zodat we zometeen precies weten wat waar op kan worden aangesloten. Nog even twee extra wieltjes onder de schuiflade/kist gemonteerd en de vloer aangeveegd. Nu is het wachten op de LED verlichting voor onder het bed.


    Dinsdag 10 februari 2015 De LED verlichting voor onder het bed is aangekomen. Deze is vandaag gemonteerd en even getest of deze het allemaal doen. Dit scheelt weer een hoop zoekwerk onder het donkere bed.


    Het matras kan weer op de lattenbodem en als we nu onder het bed kijken hebben we voldoende licht om alles te vinden. Ook dit geeft weer een voldaan gevoel.


    Woensdag 11 februari 2015 Vandaag de achterklep van de caravan geschuurd, alle zaken die gedemonteerd konden worden zoals glaasjes van de verlichting e.d. verwijderd en de rest afgeplakt. De te spuiten oppervlakte afgenomen met Terpentine en klaar gemaakt op te worden gespoten. Als eerste gaat er een polyester primer op, vervolgens zwart glans en als afsluiter een 2 componenten lak.


    Donderdag 12 februari 2012 Het begin is er. Grondlaag (Primer) is aangebracht en vervolgens de eerste laklaag op de achterklep zowel binnen- als buitenzijde. Hier kwamen nog een paar plekjes naar voren die bijgewerkt moesten worden. Daarna licht opschuren met 1200 schuurpapier, vervolgens alles weer goed afnemen met doeken gedrenkt in terpentine en de volgende laklaag kan worden aangebracht.


    De 2e laag lak (zwart glans) is inmiddels aangebracht. Nu een nachtje laten drogen en dan licht opschuren met 1200 schuurpapier (erg fijn) en vervolgens de volgende laag aanbrengen. Stap voor stap komen we dichter bij de finisch. De kachel in de garage brand, vocht is uit de lucht en het droogt makkelijker en sneller zonder dat er vocht onder de lak komt.

    Helaas,na een nachtje drogen zagen we nog een hoop schuurafdrukken. Conclusie,.... nogmaals schuren met 600 / 1200 en nogmaals in de vullende grondverf gespoten.
    Het verwachte resultaat komt nu in zicht.


    Via èèn van de Netwerk IP-camera's kan ik 's avonds in bed nog even genieten van het resultaat.

    Zaterdag 14 februari 2015 Valemtijn doe ik niet aan, dus kon mooi vroeg aan de gang. Vandaag weer een laag lak aanbrengen op het programma. Het begint er naar uit te zien dat het gaat lukken. Mooi glad en in dunnen lagen opgezet.


    Ook de nieuwe rubbers zijn nu binnen. Het was even zoeken, maar uiteindelijk gevonden bij Koop van der Wal - Bant De rubbers moesten vervangen worden omdat deze kapot waren en zo lekkage veroorzaakten. Gelukkig kunnen we deze zometeen na het spuiten monteren.


    Vanmiddag een 2e laag ZWARTE LAK aangebracht. Deze kan het weekend drogen en dan maandag de 2K lak er overheen. Het begint op te schieten.


    De aluminium kist, besteld via welbekend MARKTPLAATS past helaas niet. Een klein beetje te groot. Vandaar dat we deze maar weer TE KOOP hebben gezet en nu op zoek zijn naar een goede aluminium kist. De bedoeling is deze op de dissel te monteren. Zoals je ziet er gaat ook wel eens wat anders dan gepland. Maar,.... de kisten zijn inmiddels al weer verkocht.


    Maandag 16 februari 2015 vandaag de middenbaan geschuurd en afgeplakt van de caravan. De eerste grondlaag / primer is er op aan gebracht.


    Via een prachtige website Krattenboer.nl - Niewlande heb ik een prachtige en gloednieuwe aluminium Disselbak besteld. Lengte 1230 mm x Diepte 380 mm x Hoogte 380 mm, Aluminium scharnier, 2 Kettingen, 1 Slot, Aluminium traanplaat, 2 hendels. Het ging in de eerste instantie nog fout ook. Er stond een verkeerde foto bij de afmetingen die ik nodig had op de webwinkel van de Krattenboer. Echter, Albert de eigenaar nam de volledige verantwoording en stuurde 2 geintergreerde sloten op. In opdracht van Albert is de aluminium kist naar Rock machinefabriek - Urk gebracht waar Klaas Kramer deze sloten in de aluminium kist passend zal maken en ook deze kosten worden betaald. Kortom, een perfecte service en een bedrijf wat zijn verantwoording neemt. Absoluut pet af.......Albert Dank jewel voor deze service. Klaas bedankt voor je helpende handen en vakwerk. Hierbij nog een link (klik op PDF logo) naar de tekening m.b.t. de disselsteun voor de disselkist.


    Aan het einde van de middag de grondlaag opgeschuurd en vervolgens de eerste LAK-laag (ZWART) aangebracht. Vannacht goed laten uitharden en dan licht opschuren met 1200 schuurpapier.


    Woensdag 18 februari 2015 Ondanks dat ik geen spuiter ben, kom ik een heel eind. Voor kenners misschien veel beter, voor mij weer een mijlpaal. En gezien de kosten en het kunnen helemaal geen slecht resultaat.


    De achterkant is nu volledig klaar en kan worden voorzien van de blanke 2K lak-laag. Wanneer dit is aangebracht, kunnen de nieuwe rubbers er op en alle verlichting en nummerbord klem. Dan is dat helemaal klaar op een paar stickers na die nog worden geplakt.


    In overleg met Snijder reclame - URK gaan we bekijken welke kleurstelling en indeling we gaan doen voor de zijkanten. Langs de randen vermoedelijk op een speelse manier nog een beetje zwart en daarna de kleur op de rand van het zwart en de kleur een klein biesje. Zoals je ziet hangt het kleine logo bordje al op zijn plek. De kleur van de caravan wordt dezelfde trent als de kleur van de Trike.


    Vrijdag 20 februari 2015 Time flies when you're having fun Vandaag alles verder afgeschuurd m.b.t. de grijze kleur, schoongemaakt, afgenomen en vervolgens afgeplakt. Primer filler en Polyester primer als basis voor de ondergrond aangebracht. En de eerste laag van de grijze kleur aangebracht. Nu wachten tot het droog is en dan weer schuren met 1200 schuurpapier.




    Helaas moeten we na 16 bussen grijze lak van Motib ff wachten met verder spuiten van de caravan. Kleine kink in de kabel m.b.t. de trike waarvan we maandag de uitslag gaan horen. Jammer en spannend. De helft is nu klaar van de caravan m.b.t. de grijze kleur. Zie het verschil van de kleur op de foto.


    Dinsdag 24 februari 2015 Vandaag de punt van de opbouw verwijderd. Anders past de aluminum disselkist er niet goed op. Het gat opgevuld met een plaatje en alvast in de plamuur gezet. Zometeen schuren, glad maken en gelijk meespuiten wanneer we daar aan toe zijn.


    Het issue met de Trike is gelukkig goed opgelost. Dankbaar, opgelucht en tevreden kunnen we nu verder. Het spuiten, de belettering en striping gaat nu eerst gebeuren en daarna de rest. Om krassen tegen te gaan bij het inparkeren in de garage, is er een stuk vloerbedekking aan de wand gehangen waarlangs de kleine caravan straks geparkeerd gaat worden. Dankzij de zoon van mijn kameraad kunnen scoren, waar ik erg blij mee ben.Het schuren en glad maken van de punt die ik van de opbouw heb afgehaald vordert ook.


    Vrijdag 27 februari 2015 Vandaag de caravan naar Auto Schadeherstel CP - eigenaar Chris Post gebracht. Daar wordt het caravannetje volledig geschuurd in de 2K primer gezet, weer geschuurd, gelakt en met 2K lak afgewerkt. Chris, alvast bedankt voor je inzet. Schitterend


    Als grote verrassing leerde ik deze dag Pim van Dam kennen die de handen uit de mouwen stak en als de brandweer zich heeft ingezet. Zomaar,... omdat hij een dagje vrij had. Geweldig en wat was, is en ben ik daar blij mee. Pim dank je wel broeder. Het schuren vorderde gestaag.


    Alle verlichting, ramen en raamrubbers heb ik verwijderd. Na overleg met mijzelf toch maar besloten ook nieuwe raamrubbers te plaatsen ondanks de kostenpost. Pfoei wat is dat spul duur. Er is veel werk verzet en het begint op te schieten.


    Chris Eigenaar van Auto Schade Herstel CP op Urk heeft de caravan inmiddels in de 2 componenten grondlaag gezet. De minicaravan staat klaar om geschuurd te worden.


    Vrijdag 6 maart 2015 De caravan is vandaag voor het grootste gedeelte geschuurd geworden. Het is echt glad geworden. Op de achtergrond de onderdelen van de Trike die inmiddels al op kleur zijn.




    Vandaag, Woensdag 11 februari 2015 Vanmorgen eerst even langs Harm Kramer eigenaar van ROCK - URK gereden i.v.m. de nieuwe scharnierklepjes die hij heeft gemaakt voor de mini caravan. En,.... zoals gewoonlijk weer vakwerk.ROCK kun je een klus wel toevertrouwen van zowel klein als groot.


    Vervolgens naar Chris Post van Auto schade herstel CP - URK om aan de mini caravan te helpen. Het laatste is vandaag geschuurd geworden en de caravan is afgeplakt om de eerste kleur te ontvangen. Een ORANJE middenbaan in dezelfde kleurstelling als de trekkende Trike.


    Donderdag 12 maart 2015 Het was een dag met een mooie ontknoping. De deuren van de spuitcabine gingen open en daar stond de mini caravan voorzien van een schitterende oranje middenkleur. Genieten is hier het juiste woord. Samen met Chris Post de Caravan bekeken en het zage er allemaal goed uit.



    De caravan werd/is uit de spuitcabine gereden en werd afgeplakt op het oranje vlak. De rest (zijkanten en achterkant) is volledig glad geschuurd. De hoekjes randjes en lastige plekjes is door Chris Post (Spuiter) zelf gedaan.


    Vervolgens is het nieuwe dakluik wat is geleverd door CCE - Emmeloord. gemonteerd. Het ziet er dan ook meteen heel anders uit.


    Daarna alles goed stofvrij maken met de luchtcompressor, vervolgens met een vetvrij middel de volledige caravan afgenomen en door Chris Post weer voorzien van afplakband en inpakpapier. De laatste keer spuiten vandaag en wel de kleur ZWART. Wat zal het een pracht combinatie worden.


    Vrijdag 13 maart 2015 naar Urk gereden, naar Chris Post waar de caravan staat te wachten om verbonden te worden alsin een huwelijk met de Trike. Zowel caravan als Trike zijn door Chris gespoten.


    Ook hier weer een volledige verassing. Wat zag het er allemaal mooi en strak uit. Chris zag nog een paar plekjes en werkte deze ter plaatse even bij. Ook dit is zeer vakkundig gedaan waarvoor hartelijk dank.



    Nog even de welbekende puntjes op de i door van de gemengde kleuren een paar potjes te maken om bij eventuele kleine beschadigingen deze te kunnen bijwerken. Chris Hartelijk bedankt voor al je vakmanschap, je goede zorgen en de fijne gesprekken die wij hebben gehad. Je zit in mijn hart.


    Voor het eerst zijn de Trike en de Caravan nu verenigd, en wat een stel. Onlosmakelijk aan elkaar verbonden zou ik zo zeggen. Dankbaar en een enorm blij gevoel. Met zovelen tot dit in staat.



    Komende week hopen de sierlijsten bevestigd te worden, de verdere verlichting en de nieuwe raamrubbers. Voor nu is het weekend.

    Dinsdag 17 maart 2015 Vandaag begonnen met de bedrading van de caravan. Het was een grote bos spaghetti. Veel was met kroonsteentjes aan elkaar geplakt. Omdat we alles onder handen nemen heb ik besloten dit ook go9ed onder handen te nemen. Alles is gesoldeerd en voorzien van krimpkous. Alles draden zijn voorzien van een label. De 7-polige stekker is vervangen door een 13 aderige draad en stekker.


    Ook de achterlichten worden vervangen door LED-units. Makkelijk in onderhoud en het staat wel zo netjes. Dan is ook echt alles aan de caravan LED.



    De buitenkant van deze caravan is nu bijna klaar. Alleen nog de aluminium strippen aan de zijkanten aanbrengen, Top- en front verlichting aansluiten, afkitten en de aluminium kist monteren. Het ziet er naar uit dat deze week de buitenkant klaar is. Woensdag hoopt Roy te komen voor het profesioneel afkitten van de caravan. Roy is eigenaar van Roy van Zantwijk - van Zetmontage -Deventer Niet alleen in Nederland werkzaam maar ook ver daarbuiten.


    Woensdag 18 maart 2015 YES,.....vandaag de sierstrippen gemonteerd samen met Roy eigenaar van Roy van Zantwijk - van Zetmontage -Deventer Het was iets meer werk dan verwacht maar dan heb je ook wat. Roy Heel veel dank voor je vakmanschap en gezelligheid. Ben hier SUPER blij mee.



    Alle naden zijn keurig afgekit, de lichtgevend display's aan de zijkanten en achterkant en het dakluik. Alles is nagelopen en vakkundig afgewerkt. Een hele klus, maar het ziet er dan ook meteen weer een stuk beter uit.


    Ook de LED achterlicht units zijn vandaag aangekomen. Ook hier erg blij mee en deze vandaag gemonteerd. Ziet er fantastisch uit. Nu nog verder aansluiten dan kunnen we de weg weer op. Voor vandaag meer dan genoeg gedaan. Morgen hopen we naar Geert Snijder van Snijder Reclame - Urk te gaan, vervolgens even lang Chris Post - Auto schade herstel en langs Rock Machinefabriek - Urk


    Het is alweer Donderdag 19 maart 2015. De tijd vliegt en waar zijn wij op reis naar toe....? Weet jij al waar je bent of naar toe gaat als het eeuwigheid wordt....? Ik vond het vanmorgen al weer een zegen dat ik mocht opstaan want zo heel gewoo n is dit niet.

    Vanmorgen ben ik begonnen met het aansluiten van de verlichting van de caravan. De rode topverlichting aan de achterkant de witte breedte verlichting voorzijde en de LED-lampen.


    En na vele draadjes te hebben gesloldeerd en te hebben voorzien van krimpkous was er licht in de duisternis. Het begint er op te lijken, en we kunnen weer veilig de weg op.


    Tijdens de werkzaamheden in Mike's bunckhouse of ook wel Mike's cave genoemd ziet de werkbank er zo uit. Echter, ik houd mij maar vast aan het bordje met een mooie tekst wat ik van mijn lieve echtgenote heb gekregen. Ik heb een wijze vrouw.


    Vervolgens richting Urk gereden naar Geert Snijder van Snijder Reclame - Urk Waar zowel de Trike als de Caravan voorzien zullen worden van belettering en striping.



    Alles werd op de computer berekent en uitgerekent en vervolgens op de meest moderne machines uitgesneden op maat. Een geweldig bedrijf als het gaat om RECLAME. Alles, echt alles voorhanden onder 1 dak.



    De jongens van Snijder Reclame - Urk hebben weer een stukje vakwerk geleverd naast het advies. Het eindresultaat is dan ook geweldig en absoluut naar tevredenheid.



    Ook Geert Snijder de eigenaar van Snijder Reclame - Urk Heeft zich volop ingezet om tot een mooi eind resultaat te komen. Een ieder heel veel dank voor deze mooie medewerking. Ik ben er erg dankbaar mee.



    Tjonge, bijna klaar. De buitenkant is nu bijna klaar en wat wordt het netjes en mooi. Bijzonder hoe alles verloopt en hoe zoveel mensen zich hiervoor inzetten. Dit is echt te gek.



    Het was al weer laat voordat we er erg in hadden. Veel, heel veel mogen doen vandaag en met een tevreden gevoel richting huis. Onderweg nog even een paar foto's gemaakt van het geheel.



    Veilig thuisgekomen alles in de garage geparkeerd en moe maar zeer dankbaar en tevreden de dag nog even tuis op de bak overdacht. Morgen hoop staat de trike op het programma.

    Zaterdag 21 maart 2015 Vanaf donderdagavond is er weinig meer ondernomen aan zowel de Trike als de Caravan. De pap was een beetje op en het kwam niet goed uit bij de diverse betrokken partijen. Vandaag alleen een klein stukje rubberlijn in de aluminium strippen aangebracht. Een lastig werkje wat toch moet gebeuren en het resultaat is er dan ook naar.


    Hier vullen we de komende dagen mee. Niet alleen de aluminium strippen moeten hiermee worden gevuld, ook de strippen waar de ramen in hangen. A.s. woensdag hopen we naar Sondel te gaan om de laatste verbeteringen aan de Trike aan te brengen.



    We schrijven vandaag alweer Maandag 23 maart 2015 en zijn eerst even naar Snijder Reclame - Urk gegaan en daar een juiste letter opgehaald. Ondanks de zorgvuldigheid was er toch nog een foutje in geslopen. (zie voorgaande foto achterzijde caravan) Dit hebben we dus vervangen en nu ziet het er perfect uit. Vervolgens met de raampjes en de rubbers aan de gang gegaan.



    Dit was al een hele klus op zich. Een gepriegel van jewelste, maar de aanhouder wint tenslotte. Stoepzijde en achterzijde en straatzijde volledig afgewerkt, de raamhendels er weer op gezet en de rolhorren en verduisteringsgordijntjes. Even alles uitgeprobeerd en jawel het werkt. Ook de mooie afdek deksel op de scharnieren gemonteerd. Deze zijn op vakkundige wijze gemaakt door: Harm Kramer eigenaar van ROCK - URK. Harm ik heb al diverse complimenten daarvoor ontvangen. Heel veel dank, ben er erg blij mee. We kunnen weer een gedeelte afvinken van de lijst.



    Op de valreep kreeg ik nog een SMSje van Harm Kramer eigenaar van ROCK - URK. Harm had gasveertjes gevonden voor de aluminium kist en daar ben ik reuze blij mee. Harm SUPER, echt SUPER. zie uit naar wat het gaat worden.


    Vandaag Woensdag 25 maart 2015 de verjaardag van mijn vrouw, niet zo heel veel gedaan. Samen met Pauls Salders - Luttelgeest naar Leffert Walinga - Sondel gereden en daar de Trike opgehaald waar nog diverse zaken aan moest gebeuren. En met de combinatie van Paul was dit een peuleschilletje.


    Vanmorgen de garage ruim gemaakt en de werkbank opgeruimd. Heerlijk, weer ene overzichtelijke garage. Zoals je ziet, is er heel wat rommel van de caravan afgekomen. Dit gaat dus allemaal de kliko in.

    Nu verder met de verlichting van de caravan.

    Vandaag zaterdag 28 maart 2015 op Urk geweest met de caravan. Vanwege het kille weer besloten om de auto er maar voor te zetten. Ook dan is het een mooie combinatie.



    Bestemming van de reis is ROCK - URK waar de aluminium kist op de dissel van de caravan wordt gemonteerd.


    Veel meten is weten, en dat is de uitspraak en werkwijze van de ROCKERS Stevig en solide wordt de bevestiging gerealiseerd. Dik aluminium plaatmateriaal wordt op juiste wijze in elkaar gelast en bevestigd.



    Vanaf 07:30u waren de jongens alweer aan de gang. Het werk vorderde gestaag. Het schept extra ruimte als we weg gaan met de caravan. Op deze manier kunnen we makkelijk bij het materiaal wat we mee nemen op onze reis.



    Zo rond de klok van 11:00u waren de werkzaamheden nagenoeg voltooid. De deksel van de kist voorzien van twee gasveertjes, goede scharnieren en degelijke afsluiters die ook nog eens op slot kunnen.



    Volgende week nog even twee tussen steunen monteren voor de stevigheid en tegen het schudden zodat breken van het aluminium en lawaai worden voorkomen. Harm heeft deze nog vandaag even klaargemaakt zodat ik deze komende week kan ophalen. ROCKERS heel veel dank voor jullie bijdragen in het afwerken en verbeteren van deze combinatie. Het was echt fijn weer even bij jullie te zijn.


    Vandaag ook de schakelaar ingebouwd voor het mistachterlicht. Ook dat werkt. Nu is de bedrading van de Trike bijna klaar en kunnen we dit als een afgesloten hoofdstuk beschouwen. Nu verder met de caravan.

    De vieze afdekplaatjes van de scharnieren vervangen door de mooie blinkende en door HARM zelf gemaakte schelpen gemonteerd. Een heel ander gezicht. Harm Ik ben er dik tevreden mee. Heel veel dank.


    Vanmiddag (Donderdag 9 april 2015eerst langs Eddie en Baukje van der Weide - Emmeloord gereden en daar 4 stukken leer gehaald die bestemd zijn voor de zittingen van de Trike. Deze naar Marjan eigenaar van De Wakkie Borduurstudio gebracht. Zij zal daar de letters op borduren. Toen verder met de stroom van de caravan.


    Het stroom gedeelte is nu bijna helemaal klaar. Vandaag ook ce radio aangesloten en de speakers. Ik had deze liggen en heb besloten deze er toch maar in te bouwen. Het gemak dient de mens zullen we maar zeggen. Verder alle bedrading naar de accubak gebracht en via een zekering aangesloten.


    Alles werkt, de radio, LED-display's, de verlichting onder het bed, spotjes boven het bed, verlichting bij het kookgedeelte, de 12Volt USB aanlsuitingen en de 220V aansluitingen. Vervolgens een gesloten bak gemaakt en afgewerkt met een deksel voorzien van ventilatiegaten. Alleen nog de noodstop en hellingschakelaar voor onder het bed en dan kunnen we schoonmaken en inrichten.



    Vandaag alweer Vrijdag 10 April 2015. Na een oproep op FACEBOOK m.b.t. een GELACCU kreeg ik diverse tips binnen en ben daar vandaag op af gegaan. Ik kwam terecht bij Jan Eigenaar van: Bike Shop Urk en hij had nog 2 gebruikte GELACCUS's voor mij staan die ik mocht ophalen. Jan Heel veel dank, ik ben er erg blij en dankbaar mee. Vervolgens vandaag ook de zogeheten HELLINGSCHAKELAAR onder het bed ingebouwd. Je hoeft nu alleen maar het matras met lattenbodem op te tillen en je hebt licht onder het bed. Het gemak dient de mens. En,....Oja,....ook deze lampjes zijn LED


    Verder de verschillende schakelaars gelabeld zodat ook een ander weet wat nu wat is. De middenbak onder het bed weer geinstalleerd en deze kan worden ingericht. Nu alleen nog een schuifje bevestigen zodat het bed tijdens het rijden niet omhoog gaat en de noodschakelaar installeeren. Als laatste was ik nog op zoek naar een Acculader Reich C-Go Acculader 10/20 Amp Deze heb ik gevonden via: Coppens Rekreatie Dan is deze caravan op de laatste belettering na helemaal klaar en kunnen we er weer op uit.


    Zaterdag 11 april 2015 Toch nog even een paar kleine dingen gedaan voor de afwerking. Als eerste de GEL-Accu geplaatst door Bike Shop Urk is geleverd. Deze accu is profesioneel opgeladen door het bedrijf van Paul Salders waarvoor hartelijk dank. Vervolgens nog een schuifje aangebracht zodat het bed tijdens het rijden niet omhoog klapt en schade veroorzaakt, alsook een schuifje voor de treklade zodat deze tijdens het rijden op zijn plaats blijft.


    Woensdag 15 april 2015 Na toch nog wat kleine tegenslag m.b.t. de juiste acculader c.q. configuratie voor het opladen van de gel-accu tijdens het rijden, is er besloten om gebruik te gaan maken van een scheidingsrelais. Met diverse bedrijven contact gehad en uitvoerig in de e-mail de zaak voorgelegd en doorgenomen. Omdat ook het budget een rol speelt, wordt er in de eerste instantie een scheidingsrelais geplaatst tussen de binnenkomende 2,5" draad die vanaf de accu van de Trike komt en de gel-accu in de caravan. Deze scheidingsrelais wordt geleverd door Sander eigenaar van het bedrijf Mobilenergy voor Energie Onderweg voor een sterk gereduceerde prijs en een uitgebreid advies, waarvoor hartelijk dank.


    YES,......Eindelijk vandaag Maandag 20 april 2015 het scheidingsrelais geinstalleerd. Aangesloten via een contactstroompje, afgezekerd en voorzien van een zogeheten DIODE. Het ziet er naar uit dat het werkt. Het zekeringblokje ook vastgezet en de klep van de accubak kan nu gesloten worden.


    4929 Vandaag 04 mei 2015 de laatste stickers en belettering aangebracht aan de minicaravan. Zonder de medewerking van Geert Snijder van Snijder Reclame - Urk was dit niet gelukt. Geert Dankbaar is het juiste woord hier. Dankbaar en dat ben ik. Ik hoop dat het gebak smaakt. De buitenzijde is nu klaar op een paar 12"inch brede velgen na. Daar ben ik nog stevig naar op zoek. Dus tips zin van harte welkom.

    Deze stickers zijn op de achterzijde aangebracht. De NL-sticker is wederom een eigen ontwerp.



    Vanaf Woensdag 14 januari 2015 tot .... Is er met veel plezier aan gewerkt. Velen hebben dit mogelijk gemaakt en dat allemaal door samenwerking. Ik wil dan ook een ieder vanaf deze kant heel hartelijk danken voor zijn of haar medewerking in deze. Ik hoop oprecht dat het allemaal tot ZEGEN mag zijn en tot ZIJN eer. Niets mooier dan van deze RIJKDOM en ZIJN GENADE te mogen delen hoe gebrekkig ikzelf ook ben. Ik merk nu al de gesprekken die het teweeg brengt als ik onderweg ben. Daar geniet ik volop van.

    Na enige tijd te hebben rondgereden met zowel de Trike als de Caravan en met de auto en de caravan kwamen er nog een paar kleine zaken naar boven drijven. De 13 polige stekkeraansluiting die zowel als op de Trike als op de auto zijn aangebracht, zijn volgens de EU-norm aangesloten. Daar is op zich niets mis mee. Echter, ik kwam er achter dat de Trike een iets convensionele techniek er op na houd t.o.v. de meer inteligente wagens van tegenwoordig. Wanneer ik op weg ga met de Trike en caravan is het geen enkel probleem m.b.t. de LED-verlichting van de caravan. Echter, als ik de caravan achter de auto hang, dan werkt het LED-systeem niet goed.

    Na heel veel gepuzzel ben ik er achter gekomen dat het te maken heeft met de stroomimpulsen en het elctronisch verkeer tussen caravan en auto wat niet goed vertaald werd. Dit is opgelost door een speciale stekker die op de markt is gebracht voor dit soort euvels. Zo'n stekker wordt ook wel LED-verlichtingsadapter LED-CAN-converter genoemd. Deze wordt gewoon tussen de 13-polige stekker van de caravan en het 13-polig stopcontact van de wagen gezet en het probleem is verholpen. Hieronder zie je twee voorbeelden. Ik heb zelf om prijstechnische redenen voor afbeelding twee gekozen waar een korte kabel tussen zit. Dit scheelde de helft in prijs.

    Via mijn speurtocht kwam ik terecht bij Tools2Go Wat ik mede te danken heb aan de medewerking van het TEAM van BREZAN Automaterialen te Emmeloord Waarvoor hartelijk dank.

    Tijdens een van mijn reizen kon ik het niet laten te knutselen. Ik heb aan de linker achterzijde een extra kastje gemaakt met een plankje en bovenop het kastje een vakje.


    Dit voorkomt het rollen van flessen en de 220v snoeren kunnen in het losse afwasbakje makkelijker worden vervoerd.


    De instap is opklapbaar zodat tijdens het vervoer de koelkast hier kan staan. Stevig, zonder schudden en of beschadigen.


    Op het opklapbare tussenstuk komt een kussentje van 40cm breed zodat de bedlengte met 40cm wordt verlengt. Voordeel hiervan is dat je dan echt languit kan liggen zonder dat je voeten buiten boord steken of koud worden. Dit kussentje is nu in de maak en komt vast te zitten met klittenband. Dit kussentje fungeert tijdens het rijden tevens tegen het beschadigen van de koelkast.


    Nu nog even schuren en schilderen en ook dit stukje is dan klaar. lang over gedaan m.b.t. mijn gezondheid, maar bij een werkstuk kan men niet zien hoe lang ik er over heb gedaan. Wel kan men zien hoe goed het is gedaan.



    We schrijven Donderdag 20 augustus 2015 Schuren en schilderen zit er op. Alles zit nu netjes in de lak. Tevens een passend kussentje besteld bij Eddie en Baukje van der Weide - Emmeloord Deze kan ik eind deze week ophalen.



    Zoals gewoonlijk is het weer een stukje vakwerk. Ik ben er dan ook erg blij mee. Twee strippen klittenband aan de onderzijde van het kussentje gemonteerd zodat het goed blijft liggen. Het past allemaal keurig, en dit is weer een stukje dichter bij de finisch.


    We schrijven inmiddels Dinsdag 25 augustus 2015. De snelkoppeling voor het gas is gerealiseerd. Nu kan zowel het gasstel binnen alswel het gasstel buiten worden gebruikt op dezelfde gasbus.


    Vervolgens ook nog de EHBO-doos nagekeken en opgehangen en voorzien van een klein klembandjes zodat deze er niet uitschud tijdens het rijden. Hier zit werkelijk van alles in inclusief Wespen zuigpomp, tekentang en een compleet assortiment. Als laatste de caravan voorzien van een zoegehten ANWB kluis waar je waardevolle zaken tijdelijk kunt opbergen.


    Een potkrik inclusief opvouwbare wielsleutel, luchtcompressor, gereedschapstasje en wat klein materiaal opgeborgen in het kleine kastje. Het past dus allemaal.


    Ook de brandblusser is vandaag gemonteerd. Een veilig gevoel en dit hoort eigenlijk gewoon tot de standaart uitrusting. Tevens zijn de snelkoppelingen voor de gasslang naar gasfles, en van 3 pits kooktoestelletje naar de gasfles gemonteerd en een passend gat in het windscherm met een rubberring afgewerkt waardoor de slang gestoken kan worden allen gemonteerd.

    De minicaravan is weer in tip-top conditie, alles is weer schoon en ingepakt en klaar voor gebruik.


    Er is nog 1 grote wens ofwel nog 1 grotere klus. Zonnepanelen over het midden van het dak gekoppeld aan de zware Gel-Accu. Hoe dit gaat worden komt vanzelf op deze pagina. Eerst mijzelf eens orienteren naar de mogelijkheden en kosten van het geheel. Kom gewoon nog eens terug om het te bekijken. Of,.... als je een tip hebt hiervoor laat het dan even weten.

    To be continued. Heb je suggesties en/of een idee, laat het dan even weten als je wilt.


    quote: " Aan een werkstuk kan men niet zien hoe lang er over is gedaan, wel hoe goed het is gedaan. "


Vorige pagina